מחשוב ענן זה אחד מפתרונות המחשוב הנחשבים ביותר בשוק, והינו העתיד בתחום מערכות המחשוב בעולם העסקים ולמשתמשים פרטיים. למחשוב ענן יתרונות רבים הנוגעים לבקרה וייעול תהליכים בארגון, וחסרון אחד הנתון למחלוקת, שכן לא כולם רואים בו כחסרון.
יתרונות:
קיימים שני סוגי שרתים מוכרים בתחום המחשוב: שרת לוקאלי ושרת בענן.
שרת לוקאלי צריך הכנות רבות טרם תחילת השימוש בו כגון: קניית שרת, הקצאת שטח, חיבורים לחשמל, חיבורים למערכות UPS, מערכות מיגון (אזעקה, מצלמות), מזגן, גלאי עשן. רק לאחר כל ההכנות הנ"ל אפשר לחבר אל השרת את המחשבים ולהתקין את התוכנות הנדרשות.
לעומת זאת, במודל IAAS המהווה את בסיס מחשוב הענן, מעניק תשתית אחת גדולה לכל משאבי המחשוב בארגון ומכיל כמות גדולה מאוד של: זיכרון, שטח אחסון וכוח, ללא צורך בהתקנות פיזיות של מערכות. כל התוכנות המותקנות על גבי שרת לוקאלי ניתנות להתקנה על גבי שרת ווירטואלי.
למה המעבר למחשוב ענן מתאים לעסקים וארגוניים?
לדוגמא: חברה המונה 60 עובדים. בחברה כזו קיימים בערך 5 שרתים שונים לכל התוכנות הקיימות ובעלות שימוש יומיומי. כל שרת מיועד לתוכנה מסוימת. השרת הלוקאלי מצריך: תחזוקה שוטפת ברמת העדכונים של התוכנות השונות, חידוש רישיונות, ניקוי זיכרון, איתור של תקלות וכדומה, כמו כן תוחלת החיים שלו מוגבלת. שרת מגיע עם אחריות מהיצרן לשלוש שנים ואחרי תקופת האחריות עדים לירידה ברמת התפקוד ואטיות המקשה על העבודה. אורך החיים של שרת הינו בין 4-6 שנים. כלומר הסיכוי גבוה יותר לתקלות וקריסת מערכות לאחר תקופה של 5 שנים.
גידול בכמות העובדים- עסקים רבים פועלים על פי עסקאות או פרויקטים. בזמן עליה בכמות העבודה, עולה הצורך בהגדלת ההון האנושי, וכמובן כפועל יוצא, עוד עמדות מחשוב, שרתים, אנשי מחשוב וכדומה. את כל הפעולות הנ"ל יש לבצע לפני שאנו מגייסים כוח אדם חדש לארגון. כל גדילה של העסק גוררת אחריה את הצורך ליותר גיבויים באופן שוטף, הוספת עמדות מחשוב ושרתים. במציאות הכלכלית שאנו חיים בה היום, מדובר על הוצאות גדולות.
חברת שירותי מחשוב לעסקים מציעה אופציה למעבר מחשוב ענן ולחסוך משמעותית בהוצאות המחשוב כגון: חיסכון הניהול ואחזקה של שרתים בתוך הארגון, ותקלות לא צפויות הפוגעות במהלך העבודה השוטפת.
דוגמאות נוספות ליתרונות בתחום שירותי מחשוב בענן:
גמישות הציוד לכוח האדם- העסקתם 15 עובדים חדשים לתקופה של חודשיים בלבד. דרך מחשוב ענן בלחיצת כפתור הוקצו עוד 15 משתמשים חדשים. ובסיום העסקתם ניתן לבטל את כמות המשתמשים החדשים שהוספנו בהתאמה למצב הקיים.
חיסכון כספי- הן מבחינת רכישת ציוד יקר, הן מבחינת כוח אדם לשמירה של פעילות שוטפת ואיתור תקלות בשרתים.
גיבוי-השרת בענן אינו נמצא פיזית במקום העבודה, כך שגם במקרים של שריפה, גנבת ציוד וכדומה המידע שמור מגובה ומוצפן, והעסק יכול להמשיך לפעול כרגיל על ידי שיחזור המידע.
חסרונות?
ישנו חיסרון אחד במעבר למחשוב ענן, שאנו תלויים בספק חיצוני, כלומר לא קיים שרת פיזי במשרד, במידה וקיימת תקלה, איתור התקלה, הטיפול והפתרון אינו בידיים שלנו.
אבל, כפי שציינו לעיל, חסרון זה אינו מהווה מגבלה. כמו בכל תחומי השירותים השונים, חברות שירותי מחשוב מציעות לנו את שירותם לניהול ותמיכה שוטפת בעסק, ומבצעות שירותי ניטור לאיתור תקלות עתידיות. יש כאלה הרואים ב"חוסר השליטה" כחסרון אבל לרוב, ארגונים רבים מעדיפים את איש המקצוע שילווה אותם לכל אורך הדרך – בכך החיסרון הופך ליתרון המשמעותי בתחום פתרונות מחשוב לעסקים.